Plan marketingowy w pięciu pytaniach
1. Produkt: co masz do zaoferowania?
- W czym się wyróżniasz? Jakie są twoje najcenniejsze umiejętności?
- W czym się specjalizujesz? Na czym chcesz się skupić?
- Co takiego robisz, za co ludzie gotowi są płacić pieniądze?
Działanie: opracuj listę konkretnych produktów, które będziesz oferował, wraz z opisem i ceną. Postaraj się przygotować usługi na różnych poziomach cenowych będących punktem wyjścia dla klientów i opisz, w jaki sposób mogą skorzystać z powiązanych usług dodatkowych.
2. Grupa docelowa: kogo będziesz obsługiwał?
- Kogo już dzisiaj przyciągasz i kto uważa cię za autorytet?
- Do kogo chcesz docierać?
- Kto potrzebuje usług, które oferujesz?
Działanie: stwórz profil swojego idealnego klienta: określ wiek, potrzeby, etap życia, płeć, zawód i inne istotne rzeczy. A potem zrób listę pięciu miejsc, w których spotykają się twoi potencjalni klienci i w których mógłbyś z nimi nawiązać kontakt.
3. Cechy wyróżniające: dlaczego klienci mieliby chcieć twoich usług? Czego potrzebują?
- Jakie potrzeby mają twoi docelowi klienci?
- Co cię wyróżnia i sprawią, że jesteś w tej dziedzinie wiarygodny w ich oczach?
- Jak to, co robisz, zaspokaja potrzeby twoich docelowych klientów? W jaki sposób skorzystają na twoich usługach?
Działanie: zrób listę pięciu najważniejszych powodów, dla których twoi docelowi klienci mieliby skorzystać z twoich usług. A potem sprawdź swoją koncepcję – skonsultuj się z osobami reprezentatywnymi dla twojej grupy docelowej, żeby upewnić się, czy masz rację.
4. Rozgłos: jak zamierzasz dotrzeć ze swoją ofertą do klientów?
- Skąd ludzie dowiedzą się o tobie?
- Skąd mogą dowiedzieć się na tyle dużo, żeby chcieć kupować twoje produkty?
- Jak będziesz ich zachęcał? Co powiesz potencjalnym klientom, żeby stali się twoimi klientami?
Działanie: opracuj podstawową strategię dotarcia ze swoją ofertą do grupy docelowej (np. reklama, budowanie sieci kontaktów, referencje, przemawianie itp.). Zapisz swój plan z uwzględnieniem konkretnych kroków.
5. Plan: kiedy zaczniesz?
- Jaki jest twój plan działań?
- Co musisz zrobić najpierw?
- Jakie podejmiesz działania i do kiedy
Działanie: przygotuj szczegółowy plan działań pokazujący krok po kroku, w jaki sposób zamierzasz wdrożyć tę strategię. Zaznacz terminy realizacji poszczególnych etapów planu.
Źródła:
Opracowane na podstawie podręcznika T. Stoltzfusa „Sztuka zadawania pytań w coachingu”, wydanego pod patronatem Instytutu Rozwoju “Złote Jabłko”, Aetos: Wrocław, 2012.
Opracowane na podstawie podręcznika T. Stoltzfusa „Sztuka zadawania pytań w coachingu”, wydanego pod patronatem Instytutu Rozwoju “Złote Jabłko”, Aetos: Wrocław, 2012.